|
מילון מושגים: תפילין, ספר תורה, מזוזות
א א' זעירא: אות א' קטנה במילה הראשונה בספר ויקרא. אותיות מרובעות: רוב האותיות נכתבות ב"תבנית רבועה", ארכה רחבה וגבהה שווה. למשוב לקוחות ספרי תורה לטיפים בנושא ספר תורה . ב לטופס התעניינות לרכישת תפילין
ה
ט טבילה: ראוי לסופר לטבול במקווה לפני כתיבה . טיפת דיו: טיפת דיו שניתזה על הכתב, מתי כשרה ומתי פסולה. טלאי: חתיכת קלף המודבקת מתחת למקום שיש בו חור . טלית: בד (בדרך כלל מצמר או אקרילן). לפי ההלכה בגד שיש לו ארבע פינות צריך לשים בו חוטי ציצית בכל פינותיו. טעמי המקרא: סימנים המודפסים על אותיות פסוקי התורה,הנביאים והכתובים מעין תווים המורים כיצד לקרוא נכון. טפח הקרוב לפתח:משקוף רחב מאוד יש לקבע את המזוזה בחלקו החיצוני בטםח הקרוב לכניסה (טפח = כעשרה ס"מ.) לטיפים בנושא ספר תורה. עוד בנושאים אלו, ראו במאמרים הבאים: לקטלוג המזוזות לטופס התעניינות ולהתייעצות מזוזה מהודרת: מזוזה שנכתבה על פי כל כללי ההלכה, כפי הנדרש לכתחילה. מזוזה אשכנזית, ספרדית, האר"י: מזוזה שנכתבה בגופנים, לפי מנהג העדות השונות . מזוזה גודל 10 או 12: גובה קלף המזוזה בס"מ. מחיצות בין הבתים: דפנות המפרידות בין תא לתא, בתפילין של ראש . מטלית: חתיכת קלף הנכרכת על גבי פרשיות תפילין, טרם הכנסתן לבית. מי קלף: כינוי לנוזל על בסיס בנזין, שמספיגים על הקלף לפני הכתיבה, לשיפור נוחיות הכתיבה . מיקום נכון ומיקום לא נכון: הגדרת הצבת בתי התפילין במקום הראוי על היד ועל הראש, או לא. מיקשה: כינוי לבית תפילין מעור בהמה גסה, שכולו עשוי מחתיכה אחת מקופלת. מלאכת שמים: דברי ר' ישמעאל לר' מאיר, בגמרא עירובין יג', המזהיר את סופרי הסת"ם שמלאכתם, מלאכת שמים ועליהם להיזהר מאוד מאוד בכתיבתם,כי מכשלתם מכשילה את המשתמש בכל יום מחדש. מם סתומה: מם סופית. סתומה מכל עבריה, לעומת מ' רגילה הפתוחה בתחתיתה ולכן נקראת מ' פתוחה. מם וסמך בנס היו עומדים: בגמרא שבת קד.-הכוונה בהיותן חקוקות בלוחות הברית, משני צידי הלוחות-היו תלויות באויר, מעצם צורתן הסגורה סביב עצמן. מן המותר בפיך: מן הפסוק "למען תהיה תורת ה' בפיך" נלמדה ההלכה, שכל העשוי בחומרי התפילין יהיה מבהמה כשרה. מנומר: הגדרה של קטעי דיו בגוונים שונים של אפור וחום, הנראה כמו נמר ופסול. מצוי בספרי תורה, בפרשיות תפילין ומזוזות ישנים מאוד. מעברתא: מקום מעבר רצועות התפילין בתוך הבית, מעין מנהרה. אחת מהלכות למשה מסיני בעניין עשיית התפילין. מעיל לספר תורה: כיסוי בד מעוצב, המכסה את ספר התורה . מרווח שווה בין החורים: עוד הידור משום נוי התפילין, שהחורים בהם עובר גיד התפירה, יהיו במרווחים זהים . מרחק בין אות לאות: הלכה בדבר המרחק הנדרש לכתחילה בכתיבת סת"ם, בין אות לאות -כחוט השערה . משמרת סת"ם: העמותה הראשונה שהנהיגה בדורנו, מבחנים והסמכה לסופרי סת"ם ומגיהים. משוח -קלף משוח: קלף מרוח בסיד. אותיות הכתובות על מצע זה, נסדקות. היום אין יצור של קלף כזה. מתייג: אדם המוסיף לאותיות, אחר הכתיבה, את התגים הנצרכים-'כתרי האותיות'. נ נון כפופה נון פשוטה: נון רגילה לעומת נון שפשטה את רגלה -נון סופית-ן . נונים מנוזרות: בכתיבת ספר תורה, בפרשת בהעלותך, לפני פרשיית ויהי בנסע הארן, כותבים נ' במהופך -'ראי' וכן בסופה. אלו נונין המנוזרות. נוצה: נוצה כשרה. מעוף טהור בדרך כלל הודו. ממנה עושים קולמוס לכתיבת סת"ם. ניכר להדיא/לא ניכר להדיא: נתק או פגם באות, הנראה בראייה ראשונית . נכרכות בשערן: הלכה למשה מסיני שפרשיות התפילין ,'ייארזו', באמצעות שערות מזנב בהמה טהורה. נפסקו תפירות הבתים: קרע נקודתי או יותר, של החוט שבו נתפרו בתי התפילין. נקב: חור קטן בקלף או באות. אם נוגע באות-בצידה. האות פסולה.בגלל היעדר הקפת גוויל ע"ע. נקב שהדיו סותמו: נקב בקלף שהעברת דיו עליו סתמה אותו ולא ניכרת יציאת דיו מאחור, אינו נחשב נקב הפוסל את הכתוב. נקודות/נקוד על: על פי המסורה, ישנן מספר מקומות בתורה שמוסיפים נקודה על גבי האות-מעליה. נראה כאות אחרת: אות הכתובה באופן משובש, הנראית דומה לאות אחרת-פסולה. ס סופר סת"ם: אדם העוסק בכתיבת קודש, של ספרי תורה, תפילין או מזוזות. סט בר מצווה: כינוי לערכה הכוללת, כל הדרוש לחתן בר המצווה: תפילין, טלית, כיפה וסידור . סיום: כתיבה אותיות אחרונות, בטקס הכנסת ספר תורה. ספק: מצב ביניים שאינו מוכרע, בעניין כשרות הכתב. ספר הפטרות: מנהג קהילות הספרדים,לקרוא את הפטרות השנה, מתוך ספר בכתב סת"ם או בהדפסה, על גבי קלף או נייר. עם ניקוד וטעמי המקרא או בלעדיהם. ספר תורה מהודר:ספר תורה שנכתב באופן נאה, בכתב ישר ואחיד ולפי כל כללי ההלכה. ראה גם 'תשובות לפני קניית ספר תורה למשוב לקוחות קודמים ליצירת קשר לחץ כאן , לקטלוג ספרי תורה חוזה להזמנת ספר תורה ספר תורה מוגה: ספר תורה שעבר ביקורת הגהה מוקפדת . ספר תורה פסול: ספר תורה שנמצאה בו אות או מילים שאינן כתיקנן. ספר תורה שאינו ניתן לתיקון: ספר תורה שישנן בו טעויות רבות על גבי קלף ישן ומתפורר. ספר תורה שאינו מוגה: ספר תורה, שידוע שיש בו פסול. אסור להשהותו ללא תיקון יותר משלושים יום . סת"ם: ראשי תיבות של אומנות הסופר הכותב ספרי תורה תפילין מזוזות . לטיפים בנושא ספר תורה. למשוב לקוחות קודמים. ע עובי קולמוס: עובי קו הכתיבה. עובי זה נובע מרוחב קצהו של הקולמוס. עור בהמה דקה: החומר ממנו מעבדים בתים לתפילין 'דקות'. עור של כבש או עז. עור בהמה גסה: החומר ממנו מעבדים בתים לתפילין 'עבות'. חלק מעור מעורף של שור. עיבוד לשמה: עיבוד העורות לשם סת"ם, צריך להיות מתוך כוונה ואמירה: לשם מצוותן. עיטוף בטלית: 'לבישת' טלית על הגוף, כנוסח הברכה 'להתעטף בציצית'. עלייה לתורה: אחד מן הקהל שנקרא, לקחת חלק בקריאת התורה במניין. העולה מברך ברכה לפני ההקראה ולאחריה. על פי הט"ז: בעל 'טורי זהב' לפיו פוסקים חלק מהאשכנזים, בעניין אופן סיום כתיבת פרשיית התפילין: שמע ותחילת והיה אם שמע. עמודה: טור אחד של כתיבת סת"ם, בספר תורה או מגילה. עצי חיים: מוטות העץ, עליהם כורכים ספר תורה אשכנזי. פ פ' לפופה: אות פ' הכתובה בצורה מסולסלת. פ' פשוטה: פ' סופית-ף. פ' כפופה: פ' רגילה כזו-פ. פניה שווים:הגדרה לדרישה ההלכתית שסיומת קוי האות יהיו ישרים, מאונכים, ולא מלוכסנים. וכן שאותיות כמו: ב' וכ' יסתיימו למעלה ולמטה בקו דמיוני אחיד כך שמושב האות ב' יהיה מקביל לגגו בקו הגמר השמאלי שלו. פסול חק תוכות: אות שנפסלה משום שהסופר ייצר אותה, על ידי חקיקה ולא ע"י כתיבה. פסול: מצב של היעדר כשרות. ישנם מצבי פסול בכתיבת סת"ם, הניתנים לתיקון וכאלה שאין להם תקנה. פסול בצורת האות: כתיבה של אות באופן שפוסל אותה מלהיות אות 'תיקנית'. פסול בדיני האות: כתיבה של אות בשינוי שולי מ'התקן'-אינו פוסל את הכתיבה, כמו היעדר תג' מעליה. פרודות: תיאור רמת ההפרדה בין תאי הבית בתפילין של ראש. פרודות באופן מלא, יותר מהודר, לעומת פרודות חלקית. פרשייה של ראש או של יד: קטע קלף של טקסט התפילין. סה"כ יש ארבע פרשיות ביד ובראש -זהות בתוכנן . פרשיה פתוחה וסתומה: הגדרה של קטע כתוב, שיש בו הפסק קטן או גדול באמצע שורה. פתח הפטור ממזוזה: פתח של בית או חדר שאינו רחב ד' טפחים וגבוה עשרה טפחים, אינו נחשב פתח החייב במזוזה. מידת טפח-כעשרה ס"מ. פתח חדר בצורת קשת: תקרת פתח בצורת קשת, אינה פוטרת ממזוזה. צ צ' פשוטה: אות צ,' שבסיסה הוטה נפשט כלפי מטה -צ' סופית-ץ . צבע לתפילין: צבע מיוחד לצביעת בתי התפילין או רצועות התפילין (שני סוגי צבע שונים). צורת פתח: אם לפתח החדר אין צורה קלאסית של פתח, כלומר, קורה מימין וקורה אופקית, פטור ממזוזה כי אין לו צורת פתח. צורת האות: הגדרה המתייחסת לצורתה התיקנית של אות, או אבדן צורתה. צריך להוציא בפיו: בזמן כתיבת סת"ם, הסופר צריך לומר בפיו את המילה שהוא עומד לכתוב. מילה אחר מילה. ק קביעת מזוזה: התקנת מזוזה במקומה. כך גם הברכה...ל'קבוע מזוזה'. קדושת השם: חובה המוטלת על סופר סת"ם, ל'קדש' את כתיבת שם ה', לומר לפני כתיבת שם: הריני כותב לשם קדושת שם ה'. קדירת השם: אסור למחוק שם ה', אך במקרה של כתיבת שם שלא במקומו, ניתן לקלף אותו במלואו-זוהי קדירת שם ה'. קולמוס: ה"עט" בו כותב הסופר, בדרך כלל נוצה מעוף טהור -חומר גמיש ויש גם חיקוי מפלסטיק וממתכת. קופסאות התפילין: הכלי שבו מוכנסים הבתים להגנה מחבטות. קוצו של י' של רש"י: הפינה השמאלית העליונה באות י' היוצאת כקוץ קטן כלפי מעלה. קוצו של י' של רבינו תם: הפינה השמאלית התחתונה באות י' ה'יורדת' כלפי מטה. קידוש הקולמוס: עיין קידוש הכתיבה. קידוש הכתיבה: אמירה לפני כתיבה "הריני כותב לשם קדושת": ספר תורה או מזוזהה או תפילין וכו' . קלף: עור מעובד ומוחלק, מגב של עגל או פרה. הכתיבה על הצד הפנימי שלו . קלף משוח: קלף שנמרח בשכבת סיד, כדי להקל על הכתיבה. כיום אין מייצרים קלף כזה. קנה: ישנם סופרים שכותבים בקולמוס העשוי מקנה חלול, כמו במבוק וכדומה. קסת: הכלי שבו נמצא הדיו לכתיבה. קציצה: לשון חז"ל, לחלק המורם(מעל הבסיס) בבית של תפילין . קרקפתא דלא מניח תפילין: ביטוי בלשון הגמרא, בארמית, על מי שאינו מניח תפילין. קרע: קטע קלף שנקרע. מתי ומה ארכו של קרע הפוסל את הטקסט . קשר תפילין:" קשר תפילין הראה לעניו"-מסורה למשה מסיני, כיצד לבצע את קשר התפילין. קשר ד': צורת הקשר של רצועת תפילין של ראש. כחלק משם ה' ש.ד.י. הנמצא בתפילין. קיימים שני סגנונות קשירה של קשר תפילין של ראש. האחד: האות ד' ניכרת מבחוץ. השני האות ד' נמצאת בחלקו הפנימי של הקשר ומבחוץ הקשר נראה כארבעה ריבועים צמודים. ע'ע : קשר רבוע. קשר י': צורת הקשר של רצועת התפילין של היד, בסמוך לבית תפילין של יד. קשר רבוע: יש העושים את קשר הד' ברצועת תפילין 'ראש', בצורת רבוע חיצוני, היוצר אות ד' מאחוריו. ר ר' זויתית הינה ד': בהלכות כתיבת סת"ם, האות ר' מובדלת מהאות ד', בהיותה מעוגלת. אם הינה זוית ישרה, הינה ד' גם בלא עקב. רגלו של גימל: אות ג' נכתבת באופן כזה, שרגלה השמאלית מושטת מעט כלפי מעלה. רוחב שעורה: מידת רוחבה של רצועת התפילין בלשון חז"ל. למעשה, לפי רוב הפוסקים צריך שרוחבה יהיה ס"מ אחד לפחות. רוחב רצועה: רוחבה של רצועת תפילין כשרה. צריכה להיות לפחות ס"מ אחד. רוחב עמודה: רוחב עמודה כתובה בספר תורה, כשיעור כתיבת שלושים אותיות . רווח בין אות לאות: הרווח שצריך להיות בכתיבת סת"ם, בין אות לאות, שלא תיראה כמילה נפרדת-כחוט השערה. רווח בין מילה למילה: הרווח שצריך להרחיקבכתיבת סת"ם, בין מילה למילה, כשיעור אות קטנה, כלומר אחת מהאותיות הצרות כמו ו'או י'. רווח בין שורה לשורה: המירווח שצריך להיות, בין כתיבת שורה לשורה הבאה- כשיעור גובהה של שורה כתובה. רווח בין עמודה לעמודה: המירווח שצריך להשאיר, בין עמודה לעמודה בכתיבת ספר תורה: שתי אצבעות-ארבעה ס"מ . רווח בין חומש לחומש: המירווח שיש להשאיר בכתיבת ספר תורה בין סוף כתיבת אחד מהחומשים, לתחילת החומש הבא-ארבע שורות ריקות. ריבוע הבתים : הלכה למשה מסיני, שבתי התפילין יהיו רבועים לעצמם, ארכם כרחבם. רימונים: כינוי לתכשיט עם פעמונים, המוצמד לספר תורה מעליו, בשני צידיו. רצועות מעור עליון : רצועות התפילין, העשויות מעור מצד העליון של גוף הפרה -משובחות ועמידות. רצועות עור תחתון: רצועות לתפילין, העשויות מחלקו התחתון של עור הפרה-נחותות וזולות. רצועות שפלט: ראה ערך רצועות עור תחתון. רצועות שחורות משני צידיהן: מנהג של חלק מחצרות החסידים, לצבוע את רצועות התפילין משני צידיהם נקרא גם 'רצועות שחור כעורב' . רצועות עבודת יד: רצועות לתפילין שתהליך העיבוד בסיד והצביעה בשחור נעשו באופן ידני. רצועות: רצועות התפילין של יד ושל ראש. רצועות שחורות: הלכה למשה מסיני, שצבע הרצועות לתפילין יהיה שחור. ש שאילת חכם: במצב מורכב של ספק בדבר צורת אות -יש להתייעץ בתלמיד חכם היודע לפסוק בנושא זה. שאילת תינוק: במצב של ספק בדבר צורתה של אות, ניתן להיעזר בילד היודע צורת אותיות ולא יודע לקרוא מילים. ש.ד.י.: אחד משמותיו של הקב"ה. נהוג לרושמן מעבר לקלף המזוזה, בחלקה העליון, מול תחילת פרשיית והיה. שידרוג תפילין: החלפת בתי התפילין או פרשיות התפילין לרמת כשרות גבוהה יותר. שיטה/שיטות: לשון חז"ל למינוח שורה/שורות. חובה לכתוב בכתיבת סת"ם בצמוד לשרטוט השיטה. שין של תפילין: משני צידי בית של ראש בתפילין, אות ש', חקוקה-הלכה למשה מסיני . שין בהוצאה ידנית: הגדרת תהליך הייצור של צורת האות ש' בבית תפילין של ראש, באופן מהודר. שלא באמצעות חקיקה או הטבעה. שין של ארבע רגלים: אחת משתי אותיות הש' בבית תפילין של ראש, הינה בעלת ארבע 'רגלים'. שיעור פרשה: הרווח הנדרש בין פרשייה לפרשייה הינו -תשע אותיות, כלומר, כאורך קטע שניתן לכתוב עליו 9 אותיות. שלא כסדרן: כתיבה של אות או חלק של אות, שלא ברצף הכתיבה. בתפילין ומזוזות אין לבצע זאת כלל. שמות: כינוי לקטעי סת"ם בלויים ופסולים שיש בהם שם ה', הטעונים גניזה . שם של חול: מילה הנכתבת כמו אחד מהשמות הקדושים של ה', אך אינה אלא, במשמעות חול, כמו לדוגמא: אל משה . שעטנ"ז ג"ץ: האותיות שעל פי הגמרא והסוד, בכתיבת סת"ם, מוסיפים להם שלושה תגים דקים על ראשם השמאלי. שער: שער של בית או חצר, שיש לו קורה מעל ואין מעבר אלא באמצעותו, מצריך מזוזה אם הינו בגובה המשקוף. שרטוט: חובת שרטוט שורות על גבי הקלף, לפני הכתיבה. השירטוט נעשה בחרט מעל שורת הכתיבה ת תגים: קוים דקים ועליהם עיגול זעיר. על גבי חלק מאותיות הסת"ם. יש גם שהתגים נראים כקו ישר ללא עיגול-פחות מהודר . תיתורא: בסיס בית התפילין, הנמשך מעבר לקציצה-כסיפון באניה. גם דין זה הינו הלכה למשה מסיני. תיק לספר תורה: ארגז מעוצב, לספר תורה ספרדי. עשוי מחומרים שונים -המחירים בהתאם. תיקון סופרים: טקסט בדוק, ממנו סופר הסת"ם כותב את כתיבת הסת"ם. תיק תפילין: כינוי לתיק מעוצב להגנת התפילין מחבטות ולחות. תיקון ע"י גרירה: תיקון אות באמצעות גירוד חלק ממנה, זהו תיקון שלא באמצעות כתיבה ולכן פסול ואין לעשות כך. תליית אות: הוספת אות חסרה, מעל מקום חסרונה . תעשה ולא מן העשוי: הגדרה לחובת ביצוע המצווה במקומה ולא לניידה. לדוגמא אין לקבוע מזוזה על משקוף לפני הצבתו במקומו . תפידנית: כינוי למיכל פלסטי לתפילין, אטום למם ומוגן מפני חבטות . תפילין של ר"ת: תפילין שבהם פרשיית והיה אם שמע, מוכנסת לפני פרשיית שמע. תפילין של רש"י: התפילין הסטנדרטיות, המקובל על כולם-פרשיית שמע, מוכנסת כפי סדר הכתיבה -והיה אם שמע אחרונה. תפירת בתים: בתי התפילין, נתפרים אחרי הכנסת הפרשיות, בחוט העשוי מגיד שזור, מרגל של פרה. תפירת יריעות: חיבור יריעות הקלף לכדי ספר תורה או מגילה. תפילין דקות: בתי תפילין העשויים מעור בהמה דקה. תפילין פשוטות/פשוטים: בתי תפילין העשויים מהדבקות של קטעי עור וקלף דק -מבהמה דקה. לקטלוג התפילין והטליתות:לחץ כאן. לטופס התעניינות לחץ כאן למשוב לקוחות קודמים תפילין פשוט מהודר: בתי תפילין העשויים מעור בהמה דקה באופן יותר מהודר- כשרות אך לא מהודרות. תפילין מעור בהמה גסה: בתי תפילין העשוים מעור אחד, מעורף של שור. בהידורים שונים. תהליך ייצור ארוך ויקר. אך עמידות לשנים רבות. תפילין פיצפונים: כינוי לבתי תפילין קטנים ביותר, מעור בהמה גסה. נוחים לנסיעות לחו"ל יקרות מאוד בגלל קטנותן. (קשה מאוד לסופר סת"ם לכתוב בגופנים כל כך קטנים) לסרטונים ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |